auto glass repair
ترمیم شیشه اتومبیل
سپتامبر 7, 2021
قیمت شیشه آلفا رومئو
سپتامبر 8, 2021

شیشه بالابر خودرو ، یکی از قطعات مهم و البته پراستهلاک خودرو می باشد که وظیفه آن کنترل موقعیت شیشه  های درب اتومبیل می باشد. قطعا شیشه بالابر سمت راننده و  سمت شاگرد ،  پرکارتر از سایر شیشه بالابر های دیگر درب ها است و پس از مدتی ، نیاز به تعمیر و یا تعویض قطعات یدکی آن خواهید داشت. در قدیم شیشه بالابر ها بصورت دستی بود و البته امروزه  نیز برخی خودروها مانند پراید ، همچنان دارای شیشه بالابر های دستی برای درب های عقب هستند . ( car window lifter )

انواع شیشه بالابر خودرو

بطور کلی ، شیشه بالابر خودرو به دو دسته کلی :

شیشه بالابر برقی و شیشه بالابر دستی تقسیم می شوند. البته امکان تبدیل بالابر دستی به بالابر برقی وجود دارد و این یکی از خدمات شیشه اتومبیل پرشین محسوب می شود.

تبدیل شیشه بالابر دستی به برقی

در دو تصویر زیر اجزای یک شیشه بالابر برقی و شیشه بالابر دستی خودرو را مشاهده می فرمایید. شیشه بالابر در اتومبیل از قطعاتی می باشد که در بسیاری موارد  ، به دلیل استهلاک بالا، نیاز به تعویض و یا تعمیر پیدا می کند.

تنوع در شیشه بالابر و قطعات آن ، از خودرویی به خودروی دیگر متفاوت است و شرکت های تولید کننده ، از مکانیزم و قطعات متفاوتی در سیستم شیشه بالابر خودرو استفاده می کنند. در اتومبیل ، بالا و پایین بردن شیشه های درب ماشین  با استفاده از یک اهرم بسیار دقیق انجام می‌شود ، که هم زمان آن را تراز نیز نگه می‌دارد.

شیشه بالابر خودرو مجموعه ای از قطعات مختلف است که در داخل درب خودرو تعبیه شده و کار آن ، بالا و پایین آوردن شیشه درب خودرو می باشد. بالا و پایین شدن شیشه بالابر توسط کلید بالابر انجام می شود که در زمانی که سوئیچ خودرو باز است این عمل انجام می شود.

موتور شیشه بالابر اتومبیل

موتور شیشه بالابر ( car window motor ) قطعه ای است که باعث بالا و پایین آمدن شیشه می شود. این سیستم بر اساس اتصال برق خودرو و جریان از طریق یک مدار الکتریکی عمل می کند. با فشار دادن کلید بالابر ، این برق وارد مدار می شود و سیگنال به موتور شیشه بالابر ارسال می گردد. با این فرمان شیشه بالا و یا پایین می رود.

یک موتور الکتریکی کوچک به یک چرخ دنده مارپیچ و چند چرخ دنده گرد متصل است تا نیروی بالابرنده کافی برای بالا بردن شیشه اتومبیل را تولید کند. یک ویژگی شیشه بالابرهای برقی این است که نمی‌ توان آنها را با فشار باز کرد. چرخ دنده مارپیچ مانع باز کردن آن می‌شود.

اکثر چرخ دنده های مارپیچ به خاطر زاویه تماس بین مارپیچ و دندانه های چرخ دنده گرد ، به صورت اتوماتیک قفل می‌شوند. چرخ دنده مارپیچ می‌تواند چرخ دنده گرد را بچرخاند ولی چرخ دنده گرد نمی‌تواند مارپیچ را به چرخش درآورد.

اصطکاک بین دندانه ها باعث می‌شود چرخ دنده ها قفل شوند. اهرم بازوی بلندی دارد که به میله ای که پایین شیشه را نگه می‌دارد، متصل است. وقتی شیشه بالا می‌رود، انتهای بازو داخل شکافی روی میله می‌لغزد.

در انتهای میله صفحه بزرگی قرار دارد که دندانه های چرخ دنده داخل آن فرو می‌روند. موتور هم چرخ دنده‌ای را که با این دندانه ها درگیر است، می‌چرخاند.

سیم کشی بصورت متفاوت انجام می شود. سیم‌کشی سیستم های پایه، سیستم هایی هستند که به راننده اجازه می‌دهند کنترل شیشه های هر چهار پنجره را در دست داشته باشد و بتواند پنل کنترل بقیه درب ها را قفل کند.

موتور شیشه بالابر خودرو

این قطعه معمولا با ولتاژ 12 ولت و جریان دی سی کار میکند و دارای چهار سوراخ برای نصب می باشد.

در شیشه بالابر دستی ، بالا و پایین شدن شیشه ، توسط اهرمی که روی درب خودرو تعبیه شده انجام می شود و نیاز به برق نیست.

شیشه بالابر دستی

دستگیره شیشه بالابر دستی اتومبیل

برخی از قطعات شیشه بالابر اتومبیل

چرخ دنده شیشه بالابر ، سیم گیر ، سیم جمع کن ، سیم بالابر ، موتور شیشه بالابر ، ریل شیشه بالابر

این قطعات به مرور زمان دچار آسیب شده و نیاز به تعویض دارند . بنابراین برای تعمیر شیشه بالابر اتومبیل نیاز به تهیه قطعات یدک داریم.

استفاده از برخی برچسب های دودی روی شیشه های درب ، باعث افزایش ضخامت شیشه می شود و این مورد امکان دارد باعث سخت بالا و پایین شدن شیشه شود و در نتیجه به موتور شیشه بالابر فشار وارد می کند و در نهایت عمر آن را کاهش می دهد و حتی باعث خرابی آن می شود. گاهی پوسیدگی و آلودگی در داخل درب نیز تاثیر منفی روی قطعات و اتصالات بالابر دارد و نیاز است شستشو انجام شود.


عیب یابی شیشه بالابر

نحوه ی عیب یابی اولیه بالابر اتومبیل به شرح ذیل می باشد:

در ابتدا زمانی که شیشه درب خودروی شما بالا و پایین نشد و با فشردن کلید شیشه بالابر خودرو هیچ صدایی شنیده نشد ، به سراغ فیوز های بالابر بروید ، احتمال دارد فیوز سوخته باشد.

احتمال خرابی کلید بالابر نیز وجود دارد یا حتی ایراد از اتصالات کلیدبالابر باشد. شاید هم نیاز به شستشو ی کلید بالابر باشد.

چک کردن موتور شیشه بالابر در درون درب خودرو مرحله ی بعدی می باشد که باید رو دری باز شود و در نهایت موتور شیشه بالابر تعمیر و یا تعویض شود.

البته تست این مراحل و عیب یابی به همین راحتی نیست و نیاز به تجربه دارد.

13 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!
شیشه اتومبیل پرشین
تماس