haima s5 windshield
شیشه هایما s5
سپتامبر 9, 2021
قیمت شیشه اتومبیل
قیمت شیشه اتومبیل
سپتامبر 11, 2021

سنسور باران ( حسگر باران در خودرو ) Rain Sensor Windshield ، چیست ؟ مکانیزم عملکرد آن چگونه است؟ آیا این آپشن روی تمامی خودروها قرار دارد؟ کجای شیشه جلو اتومبیل نصب می شود؟ آیا پس از تعویض شیشه جلو خودرو ، عملکرد آن مختل خواهد شد؟ چسب یا ژل مخصوص سنسور باران چیست و چگونه می توان تهیه کرد؟

سعی داریم در این مقاله ، بطور مختصر و مفید به تمامی این سوالات پاسخ مشخصی دهیم . البته شما عزیزان می توانید ، در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر، با شماره های ما تماس حاصل فرمایید تا مشاوره تکمیلی را دریافت نمایید.


تاریخچه استفاده از برف پاک کن

در ابتدا نگاهی به تاریخچه برف پاک کن داشته باشیم. از سال 1907 میلادی مشکل تامین دید راننده در مواقع هوای بارانی و گرد و غبار مطرح شد. در همان سال های اولیه ایده برف پاک کن به صورت عملی  بر روی  خودروها به کار گرفته شد، این برف‌ پاک ‌کن‌ها، با یک تیغه ابداع شدند که به صورت مکانیکی کار می‌کردند  و  با یک اهرم در کنار دست راننده به چپ و راست می‌رفتند.

پس از آن ،  برف پاک‌کن‌های مغناطیسی راهی بازار شدند. مشکل اصلی آنها عدم تنظیم سرعت حرکت تیغه بود و بسیار آهسته حرکت  می کردند.

با پیشرفت فناوری خودروسازی، برف پاک‌کن‌  الکتریکی تک تیغه موتوری ساخته شد . بعد از آن  ، از برف پاک‌کن‌های الکتریکی استفاده شد که تنظیم سرعت حرکت تیغه‌ برف پاک کن  قابل تنظیم باشد که امروزه اکثر اتومبیل ها از این نوع برف پاک‌ کن‌ها استفاده می‌کنند.

برف پاک کن اولیه
برف پاک کن اولیه

خودروسازان پا را از این هم فراتر گذاشته و توانستند از سنسورهای الکترونیکی استفاده کنند.


Rain Sensor Windshield

امروزه  به کار گیری سیستم ها و تجهیزات جدید رفاهی در خودروهای مدرن ، سفر راحت و لذت بخش تری را برای راننده و سرنشینان فراهم می آورد. یکی از این تجهیزات ، سنسور است. سنسورها یا حسگرها درباره قطعاتی که روی آنها تعبیه شده اند، در زمان لازم هشدار می دهند و باعث عملکرد بهتر خودرو می شوند. مثل سنسور عقب که روی سپر نصب می شود و در هنگام حرکت رو به عقب خودرو ، نسبت به موانع سر راه هشدار می دهد و مانع برخورد خودرو به موانع می شود.

در اینجا با یکی دیگر از این سنسورها کار داریم. سنسور باران ( یا حسگر باران ) که روی شیشه جلو اتومبیل و معمولا پشت آینه وسط خودرو نصب می شود.

این حسگر با توجه به میزان رطوبت روی شیشه و یا شدت بارندگی ، مقدار آن را سنجیده و به همان میزان به برف پاک کن دستور عملکرد می دهد. یعنی میزان سرعت آن را تنظیم می کند. در کل وظیفه تشخیص آب ، گرد و  غبار و هرگونه آلودگی بر روی شیشه را دارند.

عملکرد حسگر باران
عملکرد حسگر باران

سنسور باران چگونه کار میکند

سنسور باران با دو روش متفاوت یعنی : روش فراصوت  (Ultrasonic Method ) و روش  مادون قرمز (Infrared) یا فروسرخ  کار می کنند. اساس کار این حسگرها بر پایه انتشار امواج مذکور به سطح شیشه جلو و در مرحله بعد ، محاسبه میزان جذب امواج بازتابی توسط حسگر ( سنسور باران) می باشد. امواج را با زاویه 45 درجه توسط یک چراغ LED ویژه در مسیری بر روی سطح شیشه می‌تاباند.

امواج مذکور به سطح شیشه تابیده شده ، در صورتیکه شیشه خشک و تمیز باشد ، تمام امواج به سنسور باز میگردد (توسط گیرنده آن (Photo Diode) جذب می شود)  و این یعنی شیشه رطوبت ندارد و پیامی به برف پاک کن بابت حرکت آن ،  ارسال نمی شود ولی در صورتیکه شیشه مرطوب باشد و قطراتی روی شیشه باشد ، وجود این قطرات باعث شکست امواج  و پخش شدن آن می شود و در نهایت درصد کمتری از آن به سنسور باز می گردند.  

میزان شکستگی امواج مذکور حکایت از حجم آب موجود بر روی شیشه جلو  دارد و هر چه میزان قطرات آب  بیشتر باشد، نور بیشتر شکسته شده که این باعث می شود که سرعت حرکت تیغه متناسب با شدت باران تغییر لازم را داشته باشد.

مکانیسم عملکرد حسگر باران
مکانیسم عملکرد حسگر باران

 هرچه میزان بارندگی زیاد باشد و شیشه رطوبت بیشتری داشته باشد ، برف پاک کن با شدت و سرعت بیشتری حرکت خواهد کرد.

سنسور باران در هر ثانیه چند صد بار سطح شیشه را بررسی می‌کند. پس وقتی حتی با حرکت تیغه برف پاک‌ کن شیشه همچنان خیس باشد، عملیات بررسی مجدداً تکرار می‌شود.

از مزایای حسگر باران  این است که تیغه برف پاکن در موقع لزوم کار می کند و  در نتیجه از افتادن خط و خش روی شیشه جلوگیری می شود و باعث بالا رفتن طول عمر شیشه جلو اتومبیل می شود .  

کیت سنسور باران

لازم به ذکر است که ، ، میدان دید سنسور باران  بر روی شیشه محدود  و فقط ناحیه بالایی شیشه را پوشش می دهد .

اتومبیلی که در هوای بارانی در حال حرکت است ، میزان برخورد قطرات آب باران  با شیشه جلو ، به نسبت سرعت حرکت خودرو افزایش می‌یابد. حسگرهای  بارانی که از سال 2003 تولید شده‌اند نسبت به سرعت ماشین حساس می باشند و سرعت حرکت برف پاک کن را در هر حالتی، کمی بیشتر تنظیم می‌کنند.

 هنگامی که اتومبیل خاموش است( حتی اگر هم  سوئیچ باز باشد ) سنسور باران کار نمی کند ، که این خود یک مزیت محسوب می شود.علت این است که اولاً از باطری خودرو برق کمتری گرفته شود، ثانیاً در صورتی که بر روی شیشه یخ یا برف زیاد وجود دارد از صدمه زدن به تیغه‌های برف پاککن جلوگیری می‌شود.

سنسور باران
سنسور باران

 تمامی حسگرهای باران ، دارای دکمه تعیین وضعیت خودکار هستند تا در صورت نیاز راننده بتواند آن را خاموش یا روشن  کند.

فعال کردن سنسور باران
فعال کردن سنسور باران

چسب مخصوص سنسور باران

معمولا پس تعویض شیشه جلو خودروهایی که دارای سنسور باران هستند ، بخاطر عدم استفاده از چسب مخصوص سنسور و یا عدم نداشتن تجربه نصاب ، عملکرد سنسور دچار مشکل می شود. لذا خرید این چسب مخصوص بسیار اهمیت ویژه ای دارد.

در تصاویر زیر دو نمونه از چسب یا ژل مخصوص سنسور باران را مشاهده می فرمایید. تصویر سمت راست ، نمونه ای از ژل مخصوص سنسور را نمایش میدهد که بصورت تزریقی است و معمولا برای سنسورهای گرد مثل مگان استفاده می شود. این مایع توسط آمپولی به مخزن تزریق شده و پس از آن ویسکوزیته آن بالا رفته و مایع به شکل جامد ژله ای تبدیل می شود.

توجه داشته باشید که این کار نیاز به تجربه دارد .ایجاد حباب پس از تزریق عملکرد سنسور را مختل خواهد کرد.

چسب سنسور مربع شکل معمولا برای سنسورهای مربعی مانند سانتافه مورد استفاده قرار میگیرد.

تصویر شیشه جلو مگان 2000 دارای سنسور باران

شیشه جلو مگان 2000
شیشه جلو دارای سنسور باران

خدمات شیشه اتومبیل پرشین

مشتریان عزیز می توانند برای مشاوره و استعلام قیمت های شیشه های اتومبیل مذکور و سایر خدمات مربوطه ، از طرق زیر که در ادامه توضیح خواهیم داد ، با ما در ارتباط باشند.

برخی از خدمات ما :

  • فروش و نصب انواع شیشه اتومبیل از جمله : شیشه جلو ، شیشه عقب ، شیشه های درب جلو و عقب ، شیشه لچکی
  • ترمیم سنگ خوردگی و ترک شیشه اتومبیل
  • فروش و نصب چسب و ژل مخصوص سنسور باران اصلی
  • اصلاح عملکرد سنسور باران پس از تعویض شیشه جلو خودرو
  • آب بندی فابریک شیشه های جلو و عقب اتومبیل
  • فروش و نصب انواع تیغه برف پاک کن فابریک و ژله ای

در صورتی که شیشه خودروی شما شکسته و بصورت اورژانس نیاز به خدمات شیشه اتومبیل دارید ، در ساعات کاری می توانید با شماره همراه : 09122721364 تماس حاصل فرمایید. اگر در ساعات غیر از زمان کاری و دیر وقت،  نیاز به مشاوره دارید  و یا تمایلی به تماس تلفنی ندارید ، می توانید متنی را مشابه مثال زیر به شماره همراه مذکور واتساپ و یا پیامک بفرمایید . در کمترین زمان ممکن پاسخگوی شما خواهیم بود.

متن ارسالی نمونه:
  • نام خودرو: رنو مگان 2000
  • مدل سال خودرو : –
  • نوع شیشه : شیشه جلو
  • سایر توضیحات تکمیلی :….

برای دریافت اطلاعات تماس و آدرس دقیق اینجا کلیک فرمایید.

برای رفاه حال مشتریان عزیز ، خدمات سرویس سیار در محل شما نیز راه اندازی شده است.


تمام تلاش ما بر آن است که دور از تبلیغات کذب ، بهترین خدمات ممکن را در اختیار مشتریان عزیز قرار دهیم تا رضایت مراجعین عزیز جلب شده و خاطره ای خوش در ذهن این عزیزان شکل گیرد.

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!
شیشه اتومبیل پرشین
تماس