علت ترک خوردن شیشه ماشین

چگونه شیشه ماشین را تمیز کنیم
می 29, 2022
Toyota Corolla 2008 windshield
قیمت شیشه کرولا
ژوئن 19, 2022

علت ترک خوردن شیشه ماشین

علت ترک خوردن شیشه ماشین چیست؟ شاید برای شما هم پیش آمده باشد که ناگهان متوجه ترک یا سنگ خوردگی روی شیشه جلو خودرو شده باشید.

اول از هر چیزی باید به این نکته توجه داشته باشید که وقتی حرف از ترک و سنگ خوردگی شیشه می شود ، منظور شیشه لمینت است ( مثل جنس شیشه جلو خودرو) که این جنس شیشه در برخی موارد قابل ترمیم است.

شیشه های درب ، شیشه لچکی و نیز شیشه عقب خودرو ، معمولا از جنس سکوریت( نشکن ) می باشند. این به آن معناست که شیشه یا نمی شکند و یا بر اثر ضربه شدید ، کاملا خرد شده و به تکه های ریز تبدیل می شود. مگر اینکه شیشه دارای برچسب دودی باشد که در این صورت ، شیشه تا حدودی سر جای خود باقی می ماند و به اطراف پخش نمی شود.

لازم به ذکر است که برخی خودروهای لوکس مانند : ولوو xc90 و یا جنسیس سدان ، شیشه های بغلشان ( شیشه های درب و لچکی ) از جنس لمینت می باشد و در اثر ضربه ترک می خورد.

علت شکستن شیشه عقب خودرو

حال چرا شیشه های سکوریت ( مانند شیشه عقب خودرو و یا شیشه های درب ) می شکند؟ این شیشه ها در اثر ضربه عمدی و شدید ( دزدی خودرو) ، شکسته می شوند. مثل ضربه سنگ و یا گرفتن فندک اتمی روی شیشه ، کاملا شکسته و به ذره های ریز تبدیل می شوند.

محکم بستن درب خودرو یکی دیگر از دلایل شکست شیشه سکوریت می باشد. در برخی موارد ، صافکاری نامناسب بدنه خودرو و فشار روی شیشه ، باعث این اتفاق است.

از همه ی این موارد بگذریم ، در برخی موارد خاص دیده شده که شیشه عقب خودکشی داشته و این مربوط به ضعف طراحی و تولید شرکت تولید کننده می باشد.

علت شکستن ناگهانی شیشه عقب ماشین
علت شکستن ناگهانی شیشه عقب ماشین

دلایل ترک خوردن شیشه ماشین

  • پرتاب ناگهانی سنگ ریزه یا شن به سمت شیشه خودروی شما
  • تغییر ناگهانی دمای شیشه خودرو ( انبساط انقباض ناگهانی شیشه )
  • نصب نامناسب شیشه اتومبیل
  • محکم بستن درب خودرو
  • تصادف شدید خودرو
  • دزدی و یا دعوا

علت شکستن ناگهانی شیشه ماشین
علت شکستن ناگهانی شیشه ماشین

پرتاب ناگهانی سنگ ریزه یا شن به سمت شیشه خودروی شما

شاید برای شما یا اطرافیانتان پیش آمده باشد که در حین رانندگی در جاده و یا حتی خیابان ، سنگ ریزه ای از زیر چرخ خودروی کناری ، به سمت شیشه ماشین شما پرتاب شده باشد.

شدت ضرب این سنگ ریزه ها یا شن ، بخاطر سرعت خودرو ، زیاد است و معمولا باعث آسیب جدی به شیشه جلو خودرو شما می شود. در برخی موارد این سنگ خوردگی و یا ترک شیشه ، قابل ترمیم است که باید به سرعت نسبت به ترمیم آن اقدام نمایید. این ترمیم توسط تزریق موارد رزین در ترک شیشه و مرحله بعد اشعه uv انجام می شود. در مقاله ترمیم شیشه در این وبسایت ، مفصل به این مورد پرداخته ایم که شما را به مطالعه این مقاله دعوت می نماییم.

علت شکستن شیشه ماشین
علت شکستن شیشه ماشین

تغییر ناگهانی دمای شیشه خودرو ( انبساط انقباض ناگهانی شیشه )

خیلی موارد دیده شده که ، خودرو در تابستان داغ ، زیر تابش مستقیم خورشید قرار گرفته و شیشه کاملا داغ شده است. (یعنی انبساط شیشه) . در این موارد کافیست چند قطره آب خنک به شیشه جلو اتومبیل پاشیده شود. به احتمال فراوان ، شیشه ترک خواهد خورد. به همین راحتی.

در خیلی موارد مراجعین بیان کرده اند که فشار آب کارواش باعث آسیب به شیشه خودرو شده است. مخصوصا در مواردی که اصطلاحا ماشین بخار شو می شود.

حال برعکس این نیز امکان دارد. یخ زدگی شیشه در زمستان. مطمئنا با یخ زدگی شیشه در زمستان مواجه شده اید.

یخ زدگی شیشه خودرو
یخ زدگی شیشه خودرو

ترک خوردن شیشه ماشین

بسیار مشاهده شده است که صاحب خودرو ، بلافاصله از بخاری اتومبیل استفاده کرده است. هوای گرم مستقیم به شیشه جلو ، باعث شوک به شیشه شده و در نهایت ترک در شیشه ایجاد شده است. بنابراین در این موارد، بلافاصله از بخاری استفاده نفرمایید و برای یخ زدایی شیشه ، از آب داغ استفاده نکنید.

خب بریم سراغ مورد بعدی .

دلیل شکستن شیشه ماشین
دلیل شکستن شیشه ماشین

نصب نامناسب شیشه اتومبیل

خیلی موارد شما مجبور به تعویض شیشه خودرو هستید. نصب شیشه توسط نصاب آماتور و یا استفاده از چسب نامرغوب ، باعث می شود که شیشه به درستی ، سرجای خود قرار نگیرد . یا شیشه دچار لرزش شدید شود. البته نصب شیشه نامرغوب نیز می تواند دلیل بر ترک شیشه باشد.

محکم بستن درب خودرو

برخی مواقع ، انقدر درب خودرو محکم بسته می شود ( بطور مثال در اثر عصبانیت زیاد ) که آسیب جدی به خودرو وارد می شود . یکی از این آسیب ها به شیشه خودرو است. بهتر است درب خودرو با احتیاط باز و بسته شود تا با این مشکلات مواجه نشوید.

تصادف شدید خودرو

معمول ترین دلیل ترک شیشه و یا شکستگی شیشه اتومبیل ، تصادف شدید خودرو است. قطعا موارد زیادی را در خیابان ها دیده اید و نیاز زیادی به توضیح آن نیست. اگر شدت تصادف زیاد باشد ، قطعا یکی از قطعات خودروی آسیب پذیر ، شیشه آن می باشد.

شکستن شیشه ماشین با سنگ
شکستن شیشه ماشین با سنگ

علت ترک خوردن شیشه ماشین

دزدی و یا دعوا

به تصویر بالا نگاه کنید. شیشه جلو کاملا سوراخ شده است ( در اصل پارگی شیشه ) . همانطور که میدانید ، شیشه جلو از جنس لمینت است و از سه لایه تشکیل شده است. لایه وسط ، طلق است و از جنس پلیمر. این شیشه امنیت بالایی دارد و اصولا به راحتی سوراخ نمی شود و یا ریزش نمی کند. این شیشه بر اثر ضربه شدید تبر به این شکل در آمده است. ( دعوای خیابانی ) .

تا اینجای مقاله با دلایل شکستگی شیشه ، تا حدی آشنا شده اید. اگر در مسافرت شیشه جلوی خودروی شما دچار آسیب شد( مثلا در اثر سنگ خوردگی ترک خورد) نگران نباشد. از لحاظ امنیت ، مشکلی برای سرنشینان خودرو وجود نخواهد داشت و شیشه به اطراف پخش نمی شود . اگر ترک شیشه قابل ترمیم بود که سریعا اقدام به ترمیم آن کنید ( حتما با ارسال تصویر شیشه ، از متخصص این امر راهنمایی بخواهید ) و اگر هم شدت آسیب زیاد بود که اقدام به تعویض آن کنید.

برای تعویض شیشه ، حتما به خدمات شیشه خودروی معتبر مراجعه فرمایید تا بعد از تعویض شیشه ماشین دچار مشکلات بعدی نشوید.

ضربه برف پاک کن

بسیار دیده شده که بعد از بالا آوردن برف پاک کن و تمیز کردن شیشه جلو ، برف پاک کن رها شده و با شدت به شیشه برخورد کرده که این نیز باعث آسیب جدی به شیشه می شود.


مواردی که لازم است هنگام رانندگی به آن توجه داشته باشد.

یک : اگر در مسیری پر از شن و سنگ ریزه مشغول رانندگی هستی ،سرعت خودرو را حتی المقدور پایین بیاورید. اگر خودروی سنگین و یا باری در جاده در حال حمل مصالح هستند، تا میتوانید از آن ها فاصله بگیرید و پشت سرشان حرکت نکنید.

دو : هنگام بارش تگرگ با سرعت رانندگی نکنید. ضربه شدید دانه‌های سنگین تگرگ می‌تواند شیشه‌ های خودرو را آسیب‌پذیر کند.

سه : از پارک‌ کردن اتومبیل خود زیر درختان ، هنگامی که هوا طوفانی است یا در جاهایی که احتمال سقوط مصالح وجود دارد خودداری کنید.

چهار : خودروی خود را حتی المقدر در زیر تابش مستقیم خورشید ( مخصوصا در ظهر تابستان داغ) پارک نکنید.

پنج : هر چند وقت یک بار به طور دقیق ، شیشه جلو خودرو را خوب چک کنید . شاید سنگ خوردگی ریزی داشته باشد که از چشم شما پنهان مانده و به مرور ، با زیاد شدن ترک شیشه ، خود را نمایان کند که قطعا آن موقع دیر است.

برای اینکه بدانیم که چه سنگ خوردگی ها و یا ترک هایی قابل ترمیم است اینجا کلیک بفرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!
شیشه اتومبیل پرشین
تماس