window film tint car
شیشه دودی ماشین
سپتامبر 7, 2021
car window lifter
شیشه بالابر خودرو
سپتامبر 8, 2021

ترمیم شیشه اتومبیل ، آری یا نه ؟ همانطور که در مقاله مربوط به شیشه جلو اشاره شد ، شیشه جلو خودرو از جنس لمینت ساخته می شود که از سه لایه تشکیل شده که لایه وسط از جنس پلاستیکی یا PVB است و دو لایه شیشه آن را احاطه کرده اند . این شیشه امنیت بالایی دارد و برای همین در صنعت شیشه خودرو از آن استفاده می شود. حتی امروز در برخی از خودروها برای شیشه عقب و نیز شیشه های جانبی نیز از شیشه لمینت استفاده می شود که مزیت های زیادی دارد.

یکی از خواص مهم شیشه لمینت این است که در برخی موارد بر اثر سنگ خوردگی و ترک خوردن ، این نوع شیشه ها قابل ترمیم نیز می باشند و نیازی با تعویض آنها نیست.

شیشه لمینت
شیشه لمینت

ترک خوردگی شیشه معمولا بر اثر انبساط یا انقباض ناگهانی شیشه ایجاد می شود. بطور مثال، در فصل سرما ، که شیشه در حالت سرد و منقبض است ، زدن ناگهانی بخاری خودرو ، امکان ترک شیشه را بالا می برد و یا در تابستان گرم و در حالتی که شیشه بسیار داغ است و انبساط دارد، حتی قطره ای آب سرد می تواند باعث ترک شیشه شود. از موارد دیگر ، ذرات معلق در هوا هستند که با برخورد با شیشه جلو در سرعت بالا ، باعث صدمه زدن به شیشه جلو می شوند و در اصطلاح شیشه دچار سنگ خوردگی می شود.

در تصویر ذیل انواع سنگ خوردگی و ترک شیشه را می توانید مشاهده بفرمایید که اکثرا قابل ترمیم و تعمیر هستند.

ترمیم سنگ خوردگی شیشه اتومبیل
ترمیم سنگ خوردگی شیشه اتومبیل

سنگ خوردگی یا ترک شیشه لمینت به دلایل زیر گسترش پیدا می کنند :

  • بر اثر تابش خورشید و گرم شدن شیشه ، لایه های شیشه با سرعت متفاوت منبسط شده و ترک شیشه حرکت می کند و بزرگتر می شود.
  • اگر کولر یا بخاری در خودرو روشن باشد ، دمای داخل کابین خودرو با هوای بیرون کابین متفاوت شده ، به زبان دیگر دو دمای متفاوت در اطراف شیشه خودرو باعث افزایش ترک می شود.
  • بافت شیشه خودرو ( شیشه لمینت ) سنگ خورده و صدمه دیده ، بسیار حساس است و در اثر کوچکترین ضربه و حتی فشار باد در حین رانندگی، ترک شیشه گسترش می یابد.
ترمیم شیشه ترک خورده
ترمیم شیشه ترک خورده
ترمیم سنگ خوردگی شیشه ماشین
ترمیم سنگ خوردگی شیشه ماشین

نحوه ی ترمیم شیشه اتومبیل

مراحل اصولی ترمیم شیشه ماشین به شکل زیر است :

  • در ابتدا و با استفاده از مته بسیار ریز مسیر ترک را سوراخ کرده تا حرکت آن ادامه پیدا نکند و این سوراخ ایجاد شده کمک به تزریق مواد می کند.
  • با استفاده از دستگاهی که در تصویر نیز مشاهده می فرمایید ، با ایجاد فشار ، تا حدی ترک باز می شود تا مواد رزین مخصوص به راحتی با داخل آن تزریق شود. این مواد فضای ترک را به خوبی پر میکند.
  • با استفاده از تابش نور ماورا بنفش یا همان UV این مواد خشک می شود و به حالت جمد در می آید و به این شکل ترک تا حدی محو شده و مقاومت شیشه را بالا می برد.

کیفیت و بازدهی ترمیم سنگ خوردگی شیشه اتومبیل به موارد زیر بستگی دارد

  • از زمانی که شیشه دچار سنگ خوردگی و ترک شده تا زمانی که قصد ترمیم دارید . هرچه این زمان کمتر باشد ، کیفیت کار بالاتر میرود. اگر این زمان بسیار طولانی باشد ، امکان ترمیم شیشه به حداقل می رسد. نفوذ آب و گرد و غبار داخل شکاف ترک و سنگ خوردگی یکی از دلایل آن است.
  • مقدار طول ترک شیشه بسیار مهم است. بهتر است بیش از 18 اینچ نباشد ( یعنی در حدود 40 سانت ) البته این مقدار نیز خیلی زیاد است و هزینه ترمیم را بسیار بالا می برد.
  • تجربه ترمیم کار بسیار اهمیت دارد. شخصی که کار ترمیم شیشه را انجام می دهد باید تخصص لازم را داشته باشد. اگر ترمیم توسط شخص ناشی انجام شود و خوب در نیاید، امکان ترمیم مجدد وجود ندارد.
  • کیفیت مواد مصرفی ترمیم .
autoglass repair

چرا ترمیم شیشه جلو اتومبیل باید اولویت اول باشد؟

  • وقتی ترمیم شیشه انجام می شود ، مقاومت شیشه 80 تا 90 درصد بالا می رود و ظاهر شیشه نیز در بهترین حالت تا 70 درصد بر میگردد.
  • هزینه ترمیم شیشه در مقایسه با تعویض شیشه بسیار مقرون به صرفه تر است . مخصوصا برای خودروهای گران خارجی. البته ترمیم شیشه شرایطی دارد که باید لحاظ شود.
  • شیشه جلو در کارخانه های سازنده خودرو ، توسط ربات انجام می شود و نصب شیشه جلو در مراکز تعویض شیشه اتومبیل توسط دست نصاب! بنابراین همیشه اولویت با ترمیم شیشه است .
  • در صورتی که قصد گرفتن معاینه فنی را دارید ، اگر کار ترمیم شیشه به خوبی انجام شود ، مجوز صادر خواهد شد و جای نگرانی نیست.
ترمیم شیشه اتومبیل در تهران
ترمیم شیشه اتومبیل در تهران

هزینه ترمیم سنگ خوردگی شیشه اتومبیل

هزینه ترمیم شیشه خودرو به مواردی همچون  : اندازه ترک شیشه و جای آن روی شیشه ،  مدت زمان عمر ترک روی شیشه بستگی دارد. هرچه ترک شیشه تازه تر باشد کهر ترمیم بهتر خواهد شد. اندازه ترک ارتباط مستقیم با مقدار مواد مصرفی ترمیم دارد. هرچه اندازه ترک بزرگتر ، مواد مصرفی بیشتر ، زمان ترمیم نیز بیشتر و هزینه بالاتر خواهد رفت. هزینه ترمیم شیشه اتومبیل پس از کارشناسی و بازدید اعلام می شود. البته برند و کیفیت مواد مصرفی نیز در قیمت موثر خواهد بود.



آیا ترمیم شیشه اتومبیل پیشنهاد می شود؟

بسته به مقدار اندازه ترک شیشه اتومبیل ، نوع اتومبیل و موجودی شیشه در بازار پاسخ متفاوت خواهد بود. بیش از 15 تا 20 سانت ترمیم پیشنهاد نمی شود. برای خودروهایی که شیشه جلو فابریک ارزان قیمتی دارند نیز فقط در صورتی ترمیم شیشه یشنهاد می شود که سنگ خوردگی بسیار کوچک و ترمیم نسبت به تعویض مقرون به صرفه باشد .

هزینه ترمیم چگونه محاسبه می شود؟

هزینه ترمیم بستگی به مقدار مواد رزین تزریق شده دارد. هرچه ترک بزرگتر باشد ، مواد مصرفی بیشتر و زمان بیشتری را می طلبد. توج بفرمایید که مواد مصرفی نیز کیفیت متفاوتی دارند و بهتر است از مواد رزین با کیفیت بالا استفاده شود. در کل ترمیم شیشه جز خدمات ارزان قیمت محسوب نمی شود.

بهترین زمان ترمیم شیشه اتومبیل؟

به هیچ عنوان زمان ترمیم شیشه را به عقب نیندازید و اگر قصد ترمیم دارید بلافاصله اقدام بفرمایید. گذشت زمان کار ترمیم را سخت و یا حتی غیر ممکن می سازد. در ضمن بهتر است که ترمیم در روشنایی روز انجام شود. در زمان بارش یا باد و طوفان امکان ترمیم وجود ندارد.

14 دیدگاه

  1. سلام الیکم ترمیم شیشه عقب خودرو چگونه است؟ ممنونم….. منظور اگر کمی از شیشه های ان شکسته باشد چگونه عمل کنیم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!
شیشه اتومبیل پرشین
تماس