قیمت شیشه فولکس گل
سپتامبر 5, 2021
autoglass
انواع شیشه اتومبیل
سپتامبر 6, 2021

شیشه جلو اتومبیل یا بادگیر ( windshield یا windscreen ) بطور کلی از شیشه ایمنی چند لایه ( شیشه لمینت ) ساخته می شود که ایمنی بالایی دارد. در گذشته دور برای شیشه جلو اتومبیل از شیشه معمولی و یا شیشه سکوریت نیز می شد که بسیار خطرناک بود. حال سوال اینجاست که شیشه لمینت چیست و چه تفاوتی با سایر شیشه ها دارد؟ در این مقاله بطور کامل در این مورد صحبت خواهیم کرد.

شیشه لمینت
شیشه لمینت

شیشه جلو از سرنشینان جلو خودرو در برابر باد و باران ، گرد و خاک ، اشیا معلق در هوا ، حشرات ، سنگ یا سایر موارد محافظت می کند. اگر شیشه جلو خاصیت سولار داشته باشد در برابر نور شدید و اشعه ماورای بنفش نیز محافظت خواهد کرد. بیشتر اشعه UV توسط شیشه و طلق وسط آن جذب می شود. در ضمن شیشه جلو خاصیت آیرودینامیکی به خودرو میدهد.

فروش شیشه جلو اتومبیل

شیشه جلو خودرو
شیشه جلو خودرو

 شيشه لمینت Laminated

شیشه لمینت نوعی از شیشه چند لایه است که دو یا چند لایه شیشه همراه یک لایه P.V.B ( مخفف : Polyvinyl butyral ) طی یک فرایند ترکیبی فشار و دما به هم فشرده و تشکیل شیشه لمینت را میدهند. طلق وسط شیشه  با ضخامتهای مختلف که کاربردی ترین آنها   0.38 و   0.76 و mm 1.52 می باشد

استفاده از شیشه های سولار باعث به حداقل رساندن عبور امواج ماورا بنفش (UV)  و مادون قرمز  (IR)خورشید می شود.

تفاوت های شیشه جلو اتومبیل لمینت با سایر شیشه ها و مزیت آن :

  • مهمترین مشخصه شیشه لمینت الگوی شکست آن در هنگام ضربه شدید است . تکه های شکسته شیشه به لایه چسبیده و یکپارچگی خود را از دست نمیدهند. یعنی خرد نمی شوند و پراکندگی شیشه ایجاد نمی شود. به همین دلیل ضریب امنیت بسیار بالاتری نسبت به سایر شیشه ها دارند.
  • کاهش انتقال صدا با فرکانس بالا ( عایق صوتی )
  • جلوگیری از ورود اشعه ماورا فرابنفش UV تا ۹۵ درصد
  • قابلیت ترمیم ترک شیشه جلو ( شیشه لمینت ) در اثر سنگ خوردگی

ترمیم شیشه جلو اتومبیل

ترمیم شیشه اتومبیل
ترمیم شیشه جلو اتومبیل

برخی موارد بخش بالای شیشه جلو را رنگی میکنند که اصطلاحا بالا رنگی می گویند که برای آن است که در هنگام تابش شدید خورشید به دید راننده کمک زیادی می کند. یعنی مقداری از شدت تابش را میگیرد و چشم کمتر اذیت می شود.

در طی سال های اخیر ، در برخی از ماشین های لوکس همچون ولوو یا جنسیس ، استفاده از شیشه لمینت به عنوان شیشه جانبی یا شیشه عقب خودرو مرسوم شده که فواید زیادی دارد. مزیت های آن :

  • کاهش احتمال سرقت خودرو بخاطر ایمنی بالای شیشه لمینت زیرا سخت فرو میریزد.
  • کاهش احتمال پرتاب شدن سرنشینان به بیرون از خودرو در هنگام چپ شدن ماشین
  • جلوگیری از اشعه مضر خورشید
  • .عایق مناسب صوتی برای فرکانس های بالا
شیشه درب لمینت
شیشه درب لمینت

البته یک عیب بزرگ نیز میتوان بیان کرد . حادثه هایی نظير آتش سوزی که در صورتي که درب های اتومبیل باز نشوند، خروج سرنشینان از آن با مشکل مواجه خواهد شد و این بسیار خطرناک است.

انواع شیشه جلو اتومبیل

شیشه جلو خودرو از لحاظ آپشن تنوع زیادی دارد. برخی خودروها مانند پراید شیشه جلو ساده ای دارند به این معنا که تنها پایه آینه دارند و امکانات خاصی از جمله سنسور باران روی شیشه نصب نمی شود. ولی برخی خودروها امکاناتی از جمله : سنسور باران ، دوربین بین خطوط ، هیتر دارند. در ضمن برخی خودروها مانند ولوو xc90 دارای هدآپ heads up display نیز می باشند.

تصویری از شیشه جلو هداپ دار خودرو

شیشه جلو هدآپ دار
شیشه جلو هدآپ دار

در تصویر زیر نمونه ای از شیشه جلو چانگان را مشاهده می فرمایید. این شیشه بسیار ساده است و امکانات خاصی ندارد و تنها پایه آینه دارد.

شیشه جلو چانگان cs35
شیشه جلو چانگان cs35

در تصویر زیر نمونه ای از شیشه جلو کیا اسپورتیج 2017 را مشاهده می فرمایید . این شیشه دارای سنسور باران ، دوربین رادار و نیز هیتر در پایین شیشه است. این نوع از شیشه دارای کاملترین شیشه جلو از لحاظ امکانات می باشد.

شیشه جلو اسپورتیج 2017
شیشه جلو اسپورتیج 2017

نصب شیشه جلو اتومبیل

در نصب شیشه جلو خودرو دو نکته بسیار حائز اهمیت است. اول از هرچیزی تجربه نصاب و مجرب بودن آن و دوم چسب مورد استفاده در هنگام نصب. استفاده از چسب پلی اورتان اصلی و با کیفیت در نصب کمک زیادی به آب بندی شیشه جلو و شیشه عقب می کند. توجه داشته باشید که در کنار خرید شیشه با کیفیت این دو نکته مهم را نیز لحاظ بفرمایید.

نصب شیشه جلو اتومبیل
نصب شیشه جلو اتومبیل

نکته آخر : در هنگام خرید شیشه، ضمن در نظر گرفتن شکل و ابعاد هندسی باید ضریب ایمنی و سلامت شیشه از نظر رنگ و شفافیت شیشه را مدنظر داشته باشید . شیشه دارای دانه‌های مزاحم دید (حباب)‌، برآمدگی ، موج و خطوط روی سطوح داخلی و خارجی نباشد.


آیا خرید و نصب شیشه اتومبیل ساخت ایران برای خودروهای وارداتی توصیه می شود؟

نمی توان پاسخ کلی و ثابت به این پرسش داشت ولی بطور کلی می توان گفت که ، با توجه به پیشرفت صنعت شیشه در ایران ، خرید شیشه جلو و شیشه های درب برای اکثر خودروهای وارداتی ( با توجه به اختلاف قیمت با محصول وارداتی ) قطعا توصیه می شود . البته نام برند داخلی هم اهمیت دارد. هر برندی خرید نشود.

محاسبه قیمت شیشه اتومبیل چگونه است ؟

برای قیمت گذاری نصب شیشه اتومبیل سه فاکتور وجود دارد: قیمت خود شیشه خودرو مدنظر که با توجه به متفرقه بودن و اصلی بودن آن ، اختلاف زیادی بوجود می آورد. بحث مقدار اجرت نصاب که تجربه و کیفیت کار نصاب نیز تعیین کننده است . فاکتور 3 : برای شیشه جلو و شیشه عقب که نیاز به استفاده از چسب شیشه می باشد، قیمت و کیفیت و برند چسب مورد استفاده بسیار اهمیت پیدا می کند. جمع این سه فاکتور مطرح شده ، قیمت نهایی را تعیین می کند.

چگونگی نصب شیشه اتومبیل و زمان مورد نیاز ؟

بسته به تجربه نصاب و وسایل مورد استفاده به هنگام نصب و نوع شیشه خریداری شده ، متفاوت خواهد بود. در برخی موارد ، خرید شیشه متفرقه باعث اتلاف زمان و پایین آمدن کیفیت خروجی کار خواهد شد لذا قبل از خرید قطعا مشاوره لازم را اخذ نمایید و پس از آن تصمیم به خرید کلا نمایید.

برچسب دودی بهتر است یا شیشه دودی فابریک ؟

اگر صاحب خودرویی هستید که شیشه دودی فابریک آن در بازار موجود است ، بهتر است خرید شیشه دودی سولار فابریک را در اولویت خرید قرار دهید. دقت بفرمایید که شیشه دودی سولار باشد در غیر این صورت بهتر است از برچسب دودی سولار اصلی استفاده فرمایید. در مقاله دودی کردن شیشه اتومبیل بطور کامل توضیح خواهیم داد.

3 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!
شیشه اتومبیل پرشین
تماس